Nu alles duurder wordt is het moeilijker om klanten duurdere producten of diensten te laten aankopen. Het is belangrijk om uw klanten in deze tijd extra te belonen voor hun aankoop bij u.
Overweeg gratis verzendingen, (volume)kortingen, bundeldeals, tijdelijke aanbiedingen en cross- en upselling om de aankopen in uw website op te krikken. Zorg er wel voor dat u altijd de effectieve besparingen in euro’s vermeldt: dat moedigt extra aan.
Online consumenten hebben meestal een specifiek doel voor ogen. Met deze marketingtrucs kopen ze mogelijk toch meer dan ze initieel van plan waren.
‘Gratis verzending vanaf …’
U kunt allereerst een bestelminimum voor gratis leveringen overwegen. Om de ideale grens te bepalen, begint u met het gemiddelde bedrag dat een klant uitgeeft in uw webshop. Tel daar dan 30% bij, adviseren marketingexperts. Koopt de doorsneeklant dus voor € 100 in uw webshop, bied dan een kosteloze verzending aan vanaf € 130. Trusted Shops ( https://business.trustedshops.nl/blog/gratis-verzending ) verzamelt nog meer tips over gratis leveringen.
Geef kortingen
U kunt ook een oplopende korting geven voor bestellingen boven een bepaald bedrag, bijv. een directe reductie van 10% bij een bestelbedrag vanaf € 100, 15% vanaf € 150, etc. Een andere mogelijkheid is een volumekorting voor een klant die extra stuks bestelt. Let er dan wel op dat uw winstmarges hierdoor niet te sterk aangetast worden. Meer tips en aandachtspunten over kortingen vindt u bij Zoso ( https://www.zoso.nl/blog/korting-geven-in-de-webshop-hoe-doe-je-dat ).
Bundeldeals
Ook met bundeldeals stimuleert u klanten om meer te kopen. Een klassiek voorbeeld is de ‘drie plus één gratis’-formule, maar er zijn nog heel wat andere mogelijkheden die minder impact hebben op uw winstmarges. Skubana ( https://www.skubana.com/blog/product-bundling ) stelde een uitgebreide gids samen met inspirerende voorbeelden.
Tijdelijk voordeel
In rustigere periodes valt het ook te overwegen om een tijdelijk voordeel te bieden. Dat kan bijv. een korting gedurende het komende weekend of een gratis levering tot het einde van de zomervakantie zijn. Urgentie inbouwen, werkt nu eenmaal om twijfelende klanten over de streep te halen. Meer tips over deze psychologie vindt u bij Tunity ( https://tunity.be/laatste-kans-creeer-urgentie-en-win-conversie-met-15-psychologische-tips/ ).
Toon de besparing
Welke marketingkneepjes u ook toepast om het bestedingsbedrag van uw klanten op te krikken, het is belangrijk dat u steeds de concrete besparing vermeldt. Geeft u bijv. een korting vanaf een bepaalde limiet, toon dan niet alleen het percentage, maar ook hoeveel euro de klant daar effectief door bespaart. Door de winst uit te drukken in echt geld, wordt de deal veel overtuigender.
Cross- en upselling
Op bijna alle grote e-commercesites vindt u lokkertjes terug, zoals ‘Dit product wordt vaak in combinatie gekocht met …’ of ‘Klanten die interesse hebben in dit product, kopen vaak ook …’. Deze beproefde methode - waarbij u probeert om een extra item in combinatie met het bestelde product te verkopen - heet crossselling. Het helpt vaak om de combinatie aan de klant te tonen, bijv. met een foto van een model die de gekochte broek samen met een paar schoenen of een handtas draagt.
Upselling is een afgeleide vorm, waarbij u de klant aanmoedigt om een hoogwaardiger en dus duurder artikel te kopen dan wat hij oorspronkelijk voor ogen had, bijv. een iPhone met een capaciteit van 64 GB of 128 GB in plaats van 32 GB.