Laat uw klanten het voor u zeggen
Bijgewerkt op: 24 jun. 2022
Overweeg incentives (zoals kortingen of waardebonnen) in ruil voor positieve klantengetuigenissen, maar waak erover dat ze geloofwaardig zijn. Positieve getuigenissen en referenties van tevreden klanten zijn goud waard. Door ze een prominente plaats op uw website te geven, trekt u mogelijk nieuwe klandizie aan. Hoe pakt u dat concreet aan?
Aan u de keuze
Testimonials (getuigenissen) kunnen verschillende vormen aannemen: als citaat (eventueel met een foto), als sterrenrating, als videoboodschap, etc. U hoeft alvast niet bang te zijn om tevreden klanten om zo’n getuigenis te vragen. Velen zullen zich zelfs vereerd voelen en dat komt uw langetermijnrelatie met hen ten goede.
Geloofwaardig. Waak er steeds over dat de testimonials niet geforceerd overkomen. Anders wordt uw geloofwaardigheid juist aangetast in plaats van versterkt.
Doelgroep. Zorg er ook voor dat de vermelde klanten representatief zijn voor uw doelgroep. Door bijv. alleen of vooral de getuigenissen van grote bedrijven op uw website te zetten, wilt u wellicht uw professionalisme in de verf zetten, maar schrikt u mogelijk kleinere potentiële klanten af.
Goedkeuring. Vraag steeds naar een formele toestemming. Het is niet omdat een klant in een e-mail u bedankt voor bewezen diensten, dat hij het goed vindt dat u zijn lofrede zomaar openlijk publiceert op uw website.
Logo’s. Veel ondernemers plaatsen ook de logo’s van hun klanten op hun website. Wees daar extra voorzichtig mee, vanwege de intellectuele rechten. Vraag dus zeker naar de expliciete toestemming om deze te mogen gebruiken.