De vier B’s van digitale marketing

Bijgewerkt op: 24 jun.

Laat u bij digitale marketing leiden door de vier fundamentele B’s: het belang (waarom is dit cruciaal?), de basis (hoe begin ik eraan?), de bouwstenen (welke stappen zijn essentieel?) en het budget (hoeveel kost het mij?). Ik kan dit altijd voor u doen, maar ik vind het belangrijk dat u weet wat ik doe voor u. Lees daarom gerust even deze post door.


Als ondernemer of bedrijf mag u niet ontbreken op het internet. Via digitale marketing zet u uw website maximaal in de kijker. Waar moet u dan op letten?

Eerste B: het belang

Aankoopproces. Consumenten en bedrijven maken steeds meer gebruik van zoekmachines en socialemediakanalen om hun behoeften in te vullen. Het aankoopproces is de laatste jaren dan ook sterk gewijzigd. Wanneer klanten vandaag interesse hebben in een product of dienst, dan is daar doorgaans een online actie aan gekoppeld, zoals het inwinnen van informatie, het raadplegen van gebruikersreviews, het aanvragen van een offerte of informatie of de effectieve aankoop. In elke fase. Investeren in digitale marketing is van groot belang om ‘top of mind’ te blijven bij uw doelgroep: bij dat soort producten of diensten moeten ze aan u denken. Bovendien is het belangrijk om in elke fase van het aankoopproces aanwezig te zijn. Tip. Handig is alvast dat de resultaten van uw inspanningen heel goed meetbaar zijn in de aparte stadia.

Tweede B: de basis

Call to actions. Alles begint bij een website die de juiste ‘call to actions’ (dat is het aanzetten tot een bepaalde actie) bevat om doeltreffende leads of concrete online verkopen te genereren. Want zonder elementen die de bezoekers van uw website naar een specifiek contactmoment leiden, heeft digitale marketing weinig zin. SEO. Ook zoekmachineoptimalisatie (SEO) ligt aan de basis van digitale marketing. Zorg er dan ook voor dat uw websitepagina’s zo veel mogelijk onderwerpen uit uw niche behandelen. Want hoe meer kwalitatieve informatie uw website bevat, hoe hoger Google deze in de zoekresultaten toont.

Derde B: de bouwstenen

1. Bouw een goede, gefundeerde digitale strategie, maar blijf tegelijk wendbaar .
2. Omschrijf duidelijk de doelgroep van uw campagnes: wie wilt u bereiken?
3. Begeleid potentiële klanten naar uw website via zo veel mogelijk relevante kanalen .
4. Streef naar een maximale conversie van elke lead.
5. Gebruik de juiste data om continu de resultaten te meten en de volgende stappen te bepalen.

Vierde B: het budget

Bescheiden start. Hoeveel u voor digitale marketing betaalt, is afhankelijk van de niche en van de grootte van uw campagnes, maar ook van het feit of u bepaalde taken uitbesteedt aan een digitale marketeer of deze zelf uitvoert. De meeste ondernemingen starten met een klein budget en groeien gestaag door na het boeken van hun eerste successen. Omzet. U kunt uw marketingbudget bijv. bepalen als een procentueel aandeel van uw omzet. Een percentage van 10% is realistisch, maar sommige ondernemers gaan tot 20 of 30%, afhankelijk van de sector en hun doelgroep. Hoeveel dan? Er zijn ondernemers die met een jaarbudget van minder dan € 2.000 al erg mooie resultaten boeken, maar een bescheiden eenmanszaak moet minstens een jaarbudget van € 4.000 à € 6.000 voorzien. Bij grotere bedrijven liggen de gemiddelde bedragen nog veel hoger, zeker wanneer ze internationaal actief zijn.
1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven